Regelmatig bezoeken we met de LAgroup-partners inspirerende, nieuwe culturele, toeristische en vrijetijdsvoorzieningen. Afgelopen maand was dat natuurlijk Museum Voorlinden in Wassenaar (geopend op 10 september). Hier geven we onze persoonlijke ervaringen, die zeer positief zijn.

Particuliere musea, vaak groot en ambitieus, zijn het laatste decennium wereld- wijd in opkomst. In Nederland is vorig jaar Museum More in Gorssel van industrieel Hans Melchers geopend en nu, recentelijk, Museum Voorlinden van Joop van Caldenborgh (geschatte investering € 45 miljoen, waarvan € 15,5 voor het landgoed). Volgend jaar gaat het Lisser Art Museum open, vlakbij de Keuken- hof, van ondernemer Jan van den Broek van de supermarktketen Dirk. 

Museum Voorlinden heeft, zeker de laatste weken, veel publiciteit gegenereerd in de media, zowel in de gedrukte media als op tv en radio. De overstap van Wim Pijbes van het Rijksmuseum naar Museum Voorlinden en ook zijn snelle vertrek bij Voorlinden hebben daar zeker aan bijgedragen. Wij willen dat niet nog eens dunnetjes overdoen, maar wel onze persoonlijke ervaringen met u delen van ons bezoek aan Museum Voorlinden op 23 september 2016, 13 dagen na de opening.

Stephen Hodes: ‘God is in the detail’
Architect Mies van der Rohe zei: ‘God is in the detail’. Voorlinden is daarvan een perfect voorbeeld. De aandacht voor detail is subliem! De architectuur, inrichting, presentatie, verlichting en gastvrijheid en de schitterende collectie komen hier volmaakt samen. Minpunten kan ik niet bedenken.

Voorlinden-Inverse-reverse-perverse.JPG#

Birte Querl: ‘een heerlijk rustmoment voor ogen en benen’
De verbinding tussen museum en landschap is prachtig: daglicht van alle kanten en in de gang aan de achterkant banken om het landschap zittend te bewonderen. Verder: een indrukwekkend afwerkingsniveau: achter wanden weggewerkte nooduitgangsborden (alleen bij nood zichtbaar) en WC-deuren met het geluid van een dichtvallende Mercedesdeur.

Geer Schakel: 'een bijzonder spel van dimensies en emoties’
De meeste indruk maakte op mij ‘Open Ended’ van Richard Serra. Van buiten indrukwekkend, van binnen benauwend (op het claustrofobische af) en de afstand leek oneindig. Een bijzonder spel van dimensies en emoties. ‘Swimming Pool’, een andere highlight, kwam op mij over als een beetje goedkoop effectbejag.

Voorlinden-Serra.JPG#asset:2451

Anneke van der Horst: ‘een museum met een bijzondere sfeer’
De sfeer in Voorlinden is bijzonder, ‘on-museums’. Dit komt, denk ik, door de gebruikte materialen, de lichtinval en de wijze waarop de tentoongestelde objecten in de ruimtes staan. Zoals ‘Couple under an umbrella’ dat geheel solitair staat. En prachtig ook de Skyspace: ik ga gauw een keer terug om bij zonsondergang de fascinerende kleuren in de doorkijk naar de hemel te bewonderen.

Peter Koppen: ‘een mooi eenvoudig ogend gebouw, in harmonie met de omgeving’
Het nieuwe gebouw waarin Museum Voorlinden is gevestigd vind ik mooi, als afzonderlijk pand door de betrekkelijke eenvoud, en in harmonie met de natuurlijke omgeving en het ernaast gelegen oude landhuis. Alleen over de stalling van de fietsen en scooters lijkt niet te zijn nagedacht.

Voorlinden-In-het-landschap.JPG#asset:24

Karin Swart: ‘een aanstekelijke groep enthousiaste en bevlogen jonge medewerkers’ 
Voorlinden voelt bijna on-Nederlands: een strak vormgegeven paviljoen met prachtige lichtinval, gelegen op een fraai landgoed met nieuw aangelegde tuin en een zeer enthousiaste jonge staf. Niets is gedachteloos gedaan. Bijzonder vond ik de geblakerde kookpotten (Food for Thoughts) en het ontbreken van informatie bij de werken.

Anneke Jenniskens: ‘een markering in de kunstgeschiedenis en de museale sector’
In Voorlinden is het concept ‘museum als white box’ tot het ultieme doorgevoerd, in elk detail. Veelal samen met de kunstenaars zijn de werken op zaal gezet of er zelfs speciaal voor ontworpen. Voorlinden zet de standaard op het gebied van contextualisatie van modern en hedendaags werk in een museale context.

Tot slot
Recentelijk heeft LAgroup voor de musea in Brussel een reviewinstrument ontwikkeld om musea als ‘mystery reviewers’ te beoordelen. Uiteraard hebben we dit instrument niet losgelaten op Museum Voorlinden, maar de beschreven persoonlijke ervaringen doen vermoeden dat het wel heel erg goed zit met Museum Voorlinden!