Bijna twee jaar geleden schreef ik een blog over de komst van het reuzenrad naar De Pier in Scheveningen. Ik was toen nogal sceptisch over de effecten van het reuzenrad, na euforische vergelijkingen in de pers met de ruim drie keer zo hoge London Eye. Een adviesbureau verwachtte dat het reuzenrad jaarlijks 250.000 tot 350.000 bezoekers zou trekken. Het lijkt mij dat dit aantal bij lange na niet wordt gehaald, maar ik hoop toch dat het reuzenrad het hoofd boven het zeewater weet te houden. Het heeft de skyline van Scheveningen Bad spannender gemaakt én het biedt verrassende mogelijkheden voor een geheel ander gebruik!

Carmina Burana op het Scheveningse strand
Afgelopen maanden heb ik met veel enthousiasme samen met 300 mede-koorzangers de wereldberoemde Carmina Burana ingestudeerd, 24 middeleeuwse liederen, op muziek gezet door Carl Orff. Een centrale rol is weggelegd voor vrouwe Fortuna en het rad van fortuin. In gewoon Nederlands: ‘soms zit het mee, soms zit het tegen’. Het stuk werd van 7-9 juni uitgevoerd in een speciaal daarvoor aangelegde arena op het Scheveningse strand, naast De Pier. Het werden drie sensationele uitvoeringen, volledig uitverkocht, op de grens van licht en donker – geluk en ongeluk. Het was meteen de openingsvoorstelling van het jaarlijkse Festival Classique in Den Haag.

Reuzenrad bij avondrood en mist
De makers van het stuk - OPERA2DAY en Kwekers In De Kunst - hadden een schitterende enscenering bedacht. Het publiek in de arena keek uit op het reuzenrad, dat de achtergrond van het podium vormde. Aan het einde van de voorstelling draait Vrouwe Fortuna denkbeeldig aan haar rad van fortuin, en draaide op de achtergrond het reuzenrad – mooi uitgelicht – mee met Vrouwe Fortuna. De ene avond met het rood van een zojuist weggezonken zon op de achtergrond, een andere avond bijna verborgen door mysterieuze mist uit zee. Zelden maakten drieduizend bezoekers en ikzelf - met dank aan Festival Classique én het reuzenrad - zo’n spetterende combinatie mee van cultuur en vermaak. De prachtige foto's zijn gemaakt door Anne Reitsma.