FUTUR.EVENT, de jaarbijeenkomst van CLC-VECTA op 16 januari, stond geheel in het teken van de toekomst van events. Het grootschalig vernieuwde COMM in Den Haag was hiervoor een passend decor. Slot van de bijeenkomst was een VR-diner, een van de innovaties rondom Virtual Reality. Hoe beviel het?

In de prachtige eventzaal - een voormalige theosofentempel - in COMM (Museum voor Communicatie) vond het VR-diner plaats. VR Dining is ontwikkeld door het Uitjesbureau en VR Owl, een bureau in Utrecht dat virtual reality (VR)- en augmented reality (AR)-toepassingen ontwikkelt.

Bron foto: CLC-VECTA, 2018

VR groeit supersnel. Het is natuurlijk al jaren een belangrijke techniek bij gaming, maar je komt het op steeds meer plekken tegen: van beurzen (loop virtueel door gebouwen heen op de Provada vastgoedbeurs) tot attracties. In 2018 wordt de Efteling ‘Droomvlucht’ ook toegankelijk voor bezoekers met een beperking dankzij ‘Virtuele Droomvlucht’. Daarin worden alle zintuigen geprikkeld met behulp van virtual reality en andere technieken.

Bruschetta ‘met toegevoegde waarde’
Hoewel VR tot nu toe vooral individuele ervaringen biedt – je zet de bril op en verkeert in je eigen virtuele wereld – zie je een ontwikkeling waarin groepselementen aan VR worden toegevoegd. Daarmee wordt het ook interessant voor de eventwereld die sterk op groepen is gericht. De ervaring tijdens FUTUR.EVENT leerde dat dit nog wel een weg te gaan heeft. De ‘solo’ ervaring was aardig: je voert je tafelgenoot – die een VR-bril draagt – een bruschetta terwijl hij/zij zich bevindt op een zonnig Italiaans pleintje tussen de terrasjes en toeristen. Volgens de ontwikkelaars wordt je smaakbeleving anders, intenser, als je omgevingsbeelden en -geuren (de volgende ontwikkeling) toevoegt aan het proeven. Met die bruschetta viel dat nog wel mee, of tegen. ‘Grappig’ was de meest gehoorde kwalificatie. Misschien dat juist voor deze toepassing een drukke groepsomgeving niet ideaal is.

Bron foto: CLC-VECTA, 2018

Wie is de bob?
De game edition van VR Dining was aansprekender. Met je VR-bril op was je lid van een bobsleeteam, waarbij je de bobslee met hoofdbewegingen kon sturen. Opdracht was een bobsleetraject zo snel mogelijk af te leggen. Aangezien er vier teamleden waren, werd er door vier personen gestuurd en was onderlinge coördinatie een noodzaak. Dat laatste kwam nauwelijks uit de verf, deels vanwege matig geluid maar ook door de wat gebrekkige toelichting. Je ziet dat, om de VR beleving optimaal te maken, gewoon menselijke story-telling belangrijk blijft: biedt een heldere context, neem mensen mee in de game, leg het goed uit.

Technische voorsprong behouden
Ontegenzeggelijk voegt het een beleving toe aan het diner. Het is entertainend, biedt gespreksstof en is bij een netwerkbijeenkomst een leuke manier om gasten met elkaar in contact te brengen. Het is zeker geen tijdelijke hype. Maar om het een waardevolle toepassing bij groepsbijeenkomsten te laten blijven, zal de techniek zich sneller moeten ontwikkelen én blijft de menselijke begeleiding een belangrijke succesfactor.