De vijfde editie van het Toeristisch Imago Onderzoek van Nederlandse steden gaat 1 december van start met 18 deelnemende steden. Via onze veldwerk-partner NBTC-NIPO worden de komende maanden per stad 600 respondenten (300 bezoekers en 300 niet-bezoekers) bevraagd over welk imago zij aan de deelnemende steden toedichten. 

Nadruk op second en third tier cities
In deze editie 2018 ligt de nadruk op de zogeheten 'second' en 'third tier cities'. Oftewel: de steden die qua omvang een tot twee slagen kleiner zijn dan de G4. Juist onder deze steden signaleren we de afgelopen jaren een verdere professionalisering van de citymarketing. Het Toeristisch Imago Onderzoek zal moeten uitwijzen of de steden al de vruchten kunnen plukken van hun recente inspanningen.

Wij onderzoeken deze editie het toeristisch imago van Alkmaar, Apeldoorn, Assen, Deventer, Dordrecht, Groningen, Haarlem, Helmond, ’s-Hertogenbosch, Leiden, Purmerend, Zutphen en Zwolle. Ten behoeve van de benchmark met vergelijkbare steden worden ook de imago's van Arnhem, Breda, Eindhoven en Nijmegen in kaart gebracht.

Inzicht in de rol van evenementen op het toeristische imago van een stad
In de editie van dit jaar is, aanvullend op de basisvragen, een aantal vragen opgenomen over evenementen. Hiermee krijgen we meer inzicht in de invloed die evenementen - al dan niet - hebben op de toeristische profilering van een stad. Wij hebben er goede hoop op dat dit - tegen de achtergrond van het grote belang dat citymarketingorganisaties toedichten aan evenementen - nuttige inzichten kan opleveren voor de dagelijkse citymarketingpraktijk.

Planning
De deelnemende steden zullen de resultaten van het imago-onderzoek in het voorjaar van 2018 ontvangen.

bloemencorso.jpg?mtime=20171127181426#asset:2815

Evenement in Haarlem: Bloemencorso - Dmitry Eliuseev (cc)