Hoe ontstaan conflicten en oorlogen en wat kunnen we doen om ze te voorkomen? Wat is het effect van oorlog op de mensheid en welk rol spelen wij daarin? Dit zijn twee van de vele vragen die Humanity House ons voorhoudt. Het museum bestaat vijf jaar en ontvangt jaarlijks 35.000 bezoekers, maar hun ambitie strekt veel verder, minimaal 200.000 bezoekers per jaar. Hoe kan dit gerealiseerd worden?

Humanity House in Den Haag, een initiatief van Het Nederlandse Rode Kruis en de Gemeente Den Haag, maakt humanitaire thema’s invoelbaar en inspireert mensen om een positieve bijdrage te leveren aan een leven in vrede en vrijheid. Om deze boodschap nog sterker over het voetlicht te brengen, ontwikkelt Humanity House plannen voor een nieuw en groots centrum/experience/museum voor vrede & recht. LAgroup bracht de maatschappelijke en economische impact van het plan in kaart. Onderdeel daarvan was een raming van de bezoeksegmentering, de bezoekaantallen en de bestedingen van de bezoekers, zowel in het complex als daarbuiten in Den Haag. Het onderzoek vormde een belangrijke onderlegger om mogelijke founders en financiers te overtuigen van het belang van dit initiatief.

In 2015 en begin 2016 werd de directie van Humanity House bijgestaan door Stephen Hodes van LAgroup en Edwin van Huis van Naturalis in de ontwikkelingen van de plannen voor het nieuwe museum in een deel van het gebouw waar nu het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag is gehuisvest. Er werd hard gewerkt aan onder andere de uitwerking van het concept, de raming van de investeringen en de exploitatie, de sponsorwerving en financiering en de ruimtelijke indeling van het gebouw. Het plan nadert op dit moment een go/no-go­-beslissing.