De juiste prijsstelling voor de Wereld van Windmolens

Voor de Vereniging De Zaansche Molen bepaalden we de prijsstelling van hun nieuwe museum ‘De Wereld van Windmolens’. Hiervoor werkten we een aantal prijsscenario’s uit, rekening houdend met de te verwachten ontwikkeling van de bezoekers aan de Zaanse Schans. Op basis daarvan bepaalden we het meest aantrekkelijke prijsscenario.

De Vereniging De Zaansche Molen exploiteert een klein, traditioneel museum in Koog aan de Zaan en zes molens op de Zaanse Schans. De vereniging heeft plannen het huidige museum te sluiten en een nieuwe hedendaagse bezienswaardigheid, de 'Wereld van Windmolens', te realiseren op de Zaanse Schans dichtbij de zes molens. Hiervoor heeft de vereniging al een businessplan ontwikkeld. Een belangrijk onderwerp dat nog niet was uitgewerkt, is de prijsstelling van de Wereld van Windmolens, mede in relatie tot de bezoekaantallen en de entreeprijs van de zes molens. Om hierover een goed advies te kunnen geven, analyseerden we als eerste de verschillende typen bezoeker aan de Zaanse Schans en aan de zes molens van de afgelopen jaren. Vervolgens werkten we een aantal prijsscenario’s uit, waarbij we rekening hielden met de te verwachten ontwikkeling van de bezoekers aan de Zaanse Schans. De scenario’s varieerden van afzonderlijke entree voor de molens én De Wereld van Windmolens, combikaarten met een korting op de molens en combikaarten inclusief de molens tot een all-inclusive entreekaart. Op basis daarvan bepaalden we het meest aantrekkelijke prijsscenario.