Een e-tourism strategie voor de metropool Amsterdam

Wij ontwikkelden de e-tourism strategie voor de metropool Amsterdam. Het doel van de strategie is het aantrekken van internationale kwaliteitstoeristen en hen te binden aan en te spreiden over de metropool - van de grachtengordel naar de minder bekende parels van stad en regio. Hierbij staat de toerist centraal: we ontwikkelden digitale tools voor alle fasen van zijn/haar visitor journey.

Verleiden, informeren en bezoeken
We ontwikkelden de e-tourism strategie samen met Waag Society - institute for art, science and technology. Gezamenlijk ontwikkelden we de overkoepelende strategie en de eerste concepten voor de digitale tools die de toerist verleiden om de metropool Amsterdam te bezoeken, ze te informeren over wat er te doen is en ze te laten zien wat anderen er deden en wat zij ervan vonden.

Een overkoepelend digitaal ecosysteem
Voorbeelden van tools zijn toegang tot mobiel internet, een eigentijdse interactieve website, mobiele apps, digitale urban screens en een online community voor zakelijke toeristen. Bij het informeren van toeristen is het van belang dat Amsterdam niet alleen haar eigen informatie zendt, maar ook de mening laat zien van andere gebruikers en onafhankelijke experts via social media en blogs. Hiermee verhoogt de metropool haar trustfactor richting toeristen.

Met behulp van de dedicated tools en de platforms en content van partijen zoals Google, Facebook en Tripadvisor ontstaat een overkoepelend digitaal ecosysteem dat de bezoeker meeneemt in zijn/haar gehele visitor journey: van dromen vooraf, via plannen en beleven tot en met delen achteraf. Het schema op deze pagina geeft u een eerste inzicht in hoe u voor uw eigen organisatie tot een e-visitor journey kunt komen.