Popmuziek heeft een grote historische, culturele én economische waarde voor Den Haag. In de jaren 60 was Den Haag de pophoofdstad van Nederland. Van de Haagse popgroepen in de jaren 60 tot de Haagse dj-formaties anno 2017, vandaag de dag is popmuziek nog steeds belangrijk voor de stad. De gemeente Den Haag wilde weten hoe groot die economische waarde is en vroeg ons in kaart te brengen hoeveel de Haagse popmuziek direct en indirect bijdraagt aan de lokale economie. Uit het onderzoek blijkt dat in 2016 in totaal 3,6 miljoen Hagenaren en bezoekers van buiten Den Haag in totaal € 51 miljoen besteedden bij live popmuziekoptredens in de stad.

Wat gebeurt er op het gebied van popmuziek in Den Haag?
We keken eerst naar de fysieke popmuziekinfrastructuur in Den Haag. Op welke plekken in de stad kan popmuziek live worden beluisterd? Bij podia zoals het Paard van Troje, de vele muziekcafés en strandpaviljoens, maar ook op evenementenlocaties zoals het Malieveld en het Zuiderpark. Naast deze ‘venues’ is in de stad ook de nodige andere aan popmuziek gekoppelde bedrijvigheid gevestigd; denk aan oefenruimtes, geluidstechniek, record labels en (muziek)evenementenbureaus. 

Ook wilden we weten welke activiteiten op die plekken plaatsvonden en hoeveel bezoekers deze live-concerten, dj-optredens en muziekfestivals trokken, waar de bezoekers vandaan kwamen en wat zij besteedden vóór, tijdens, en na het evenement. We vroegen dat aan podia, festivals en horeca zelf; velen van hen waren bereid hun medewerking te verlenen.

Wat is de economische impact van deze popmuziekactiviteiten?
Op basis van de bestedingen van Hagenaren en bezoekers van buiten Den Haag hebben we de directe economische impact berekend van de live popmuziekactiviteiten. Vervolgens maakten we een inschatting van de bestedingen door de popsector zelf, om zo de indirecte economische impact in beeld te brengen. Het eindresultaat is als volgt: 

(1) Veel aanbieders van live popmuziekoptredens in Den Haag in 2016
Er zijn drie categorieën aanbieders die structureel live popmuziek programmeren: podia (zoals Poppodium Paard en theater Diligentia-Pepijn), festivals (zoals Live on the Beach. Night at the Parcs) en horecabedrijven (zoals café-restaurant de Boterwaag en de beachclubs in Scheveningen). In totaal telden we 129 aanbieders met live popmuziekoptredens in Den Haag in 2016. Het vaakst waren dat muziekfestivals en -evenementen (55 festivals), gevolgd door horecabedrijven (49 horecabedrijven) en podia als kleinste groep (25 podia).  

(2) Horecabedrijven trekken meeste bezoekers naar live muziekoptredens Meer dan de helft van de in totaal 3,6 miljoen bezoekers kwam af op muziekoptredens bij horecabedrijven (2 miljoen), gevolgd door festivals (1,3 miljoen). De kleinste groep betrof de podiumbezoekers (0,3 miljoen). Weliswaar is het aantal festivals met popmuziekoptredens het grootst, maar de duur van een festival of evenement is beperkt (varieert meestal van één dag tot twee weken). Horecabedrijven daarentegen kunnen het hele jaar door muziekoptredens hebben. Podia trekken de minste bezoekers, met als belangrijkste reden dat het aantal aanbieders het kleinst is en dat bij het merendeel van de podia popmuziekconcerten slechts één genre is dat wordt aangeboden, naast toneel, cabaret, klassieke muziek en dergelijke. Horecabedrijven trekken ook absoluut het grootste aantal bezoekers van buiten Den Haag.

Foto: Laura (Flickr)

(3) De meeste totale bestedingen komen bij horecabedrijven, de meeste additionele bestedingen bij festivals & evenementen
Ook het merendeel van de totale bestedingen tijdens popmuziekoptredens kwam terecht bij de horecabedrijven (namelijk 24 miljoen) gevolgd door festivals & evenementen (20 miljoen) en podia (6 miljoen). Bezoekers van buiten Den Haag besteedden echter het meeste bij festivals & evenementen (10 miljoen).

(4) Het merendeel van de bestedingen tijdens live popmuziekoptredens wordt gedaan aan eten en drinken
Van de totale bestedingen wordt ruim € 39 miljoen besteed aan eten en drinken en ruim € 10 miljoen aan entree. De kleinere besteding aan entree wordt veroorzaakt doordat veel van de live popmuziekoptredens gratis toegankelijk zijn. Dit geldt voor de meeste popmuziekoptredens tijdens festivals en in horecabedrijven (beide ruim 60% van de popmuziekoptredens), maar opvallend ook voor de podia (ruim 50%).

Kortom, live popmuziekactiviteiten zijn goed voor de aantrekkelijkheid van de stad, voor zowel bewoners als bezoekers van de stad, én voor de lokale economie van Den Haag. Het zijn met name festivals & evenementen en horecabedrijven die hiervoor zorgen.  

Foto: Yogesh Mhatre (Flickr)

Met dit onderzoek beschikt de gemeente over argumenten om haar beleid op het gebied van popcultuur mede richting te geven en te onderbouwen. De nieuwe popnota van de gemeente Den Haag is in oktober 2017 verschenen.