Elke vier jaar onderzoekt LAgroup samen met NBTC-NIPO Research het toeristische imago van een aantal steden. Aan Nederlandse consumenten die deze steden wel en niet hebben bezocht wordt gevraagd naar het beeld dat zij hebben van de sfeer (niet-tastbare product) en het product (tastbare product). Zodoende ontstaat het imago van de stad gezien door de ogen van de bezoekers en niet-bezoekers.

Het (overall) toeristische imago van een stad bestaat uit diverse sfeeraspecten (niet-tastbare product van een stad) en verschillende productaspecten (tastbare product). De steden met het sterkste overall imago scoren hoog op sfeer- en productaspecten. In de top 5 van 2014 staan Maastricht, Amsterdam, Utrecht, Leiden en Haarlem. Deze steden vertonen enkele gezamenlijke kenmerken: ze beschikken over een historische binnenstad en een universiteit (m.u.v. Haarlem) en het zijn steden met een breed cultuuraanbod. In de editie 2014 onderzochten we ook het gebruik van algemene en social media voor, tijdens en na een stedentrip, het bezoek aan de fysieke VVV en de tevredenheid over de dienstverlening. De uitkomsten zijn beschreven in een beeldende rapportage bestaande uit twee delen: een algemeen deel met de uitkomsten van alle deelnemende steden en een specifiek deel met gedetailleerde uitkomsten per stad. Naast bovengenoemde steden participeerde ook in het onderzoek: Alkmaar, Amersfoort, Den Haag, Dordrecht, Groningen, Leiden, Rotterdam en Zwolle. De uitkomsten geven citymarketeers handvatten voor hun marketingstrategie en hoe ze de stad (nog) beter kunnen positioneren.